יום שישי, 20 בפברואר 2015

למה התכוון המשורר? : הכסף מסובב ת'עולם

אמר מי שאמר השבוע שהכסף גורם לעולם להסתובב וקצת כסף מסובב ת'עולם. אחרי שבועיים שלמים של סיבוב סביב העולם, ישראל, פרנקפורט, בראו-זיל, פרנקפורט, ישראל, פראג ישראל, אני יכול לומר שהכסף אכן מסובב ת'עולם לגמרי. העולם,  כפי שרואים מהחלל מסתובב סביב צירו, מול שמש חמה, ומקיף אותה תוך כדי סיבוב סביב עצמו. הירח,  מסכן כזה, צריך להספיק בחודש מחזור שלם של הקפות, כולל השביעיות בליכוד, שרה,  בוז'י, ציפורה נחמדת וביבוש, הלפיד והכחלון וכל מי שהירח מרגיש שהשמש זורחת להם מהפדחת. בקיצור,  ליד זה ההקפות של שמחת תורה מחווירות יותר מהירח עצמו. החיוורון של הירח, ממש כמו העיוורון של הכנ"לים למעלה, ממש נראה לעין בלתי מזוינת. תסתכלו למעלה בלילה בהיר, ותראו שההרים והגאיות על פני הירח נראים כמו פרצוף מחייך... עם עיניים, אף ופה.  בדיוק כמו הפרצוף של הכנ"לים רק בהבדל אחד. עיני הכנ"לים שם למעלה קצת עצומות לרווחה, והעם רואה ומשתאה..  כאילו נס חנוכה, בפברואר תחילת מרץ... עיניהם עצומות וגדולות וסגורות וסומאות מלראות את העם. כי כשרואים את העם, צריך לספור את אלה שקשה להם, את אלה שאין להם מספיק לגמור את החודש. איזה את החודש?!? את השבוע או את היום. ואלה לא סופרים אף אחד ממטר או מסנטימטר.  יש אנשים בסביבה,  שלהם אין גרוש על התחת, כך שאפילו השמש לא יכולה להאיר ולזרוח משם.  לעומת זאת, נראה לי שסוף סוף מצאתי משהו משותף לאנשים עם עגלות הסופר העצומות המסתובבים ברחבי העיר הלבנה ואוספים בקבוקים מכל הסוגים והפחים -  לבין הגב'.  אשתו של. המושלת בסווינג. גם שם הרי אין כסף לתיקון הנזילות בבית הרוה"מ. והטיח המתקלף והמטבח הבלתי מפואר הזקוק בדחיפות לשיפוץ. כמו תיקון הנזילות באוהל, במאהל חסרי הדיור, שם המטבח זקוק לשיפוץ, כי הוא כולו בארגזי קרטון, בשיתוף מדהים עם חתולים שבאים להתחמם בתוך הסיר שפעם, כשהיה כסף לסובב ת'עולם, בישלו בו את החמין של השבת.
תגידו, כשרואים את חברת הדיור הממשלתי, עמידר,
אוטמת דירות ומרתכת את דלת הכניסה כדי שלא יפלשו פנימה, זה אומר שהם חסרי לב, חסרי רגישות או חסרי תבונה? מה דעתכם? מה, שוב כסף חסר כדי לתת מגורים לאנשים שמתחננים שלא ישליכו אותם לרחוב, עם המטבח הזקוק לשיפוץ ועם הנזילה בסלון ועם כאבי הגב והילדים שיגדלו אחר כך להיות דור שני לעוני? והגלידה פיסטוק והבקבוקים  וריהוט הגן ואטימות הלב? זה מה שפוליטיקאים מביאים איתם? חוסר לב, חוסר תבונה,  חוסר רגישות? יפה להם.  לא לחינם נאמר במקורות: במושב ליצים לא תשב.
אין חלקי איתם, עם פקידי משרדיהם ואלה שקובעים עבורם את המדיניות האטומה. פוליטיקאים הולכים ובאים והפקידות נשארת...  היא זו שקובעת מה יהיה ומי יקבל כמה ומי יחיה במאהל עם החתול בסיר החמין הריק. הפוליטיקאים, לא קובעים הרבה.  אין להם כוח. ע"ע פולישוק. הייתי שמח מאוד לראות פוליטיקאי שעם כניסתו למשרדו החדש, מנקה ומחליף חצי מהפקידים שם ומגייס חדשים במקומם. אם הוועד יאפשר כמובן... ריענון שורות, ניקוי רעלים וכו' וכו'.  מי בעד? תודה.  תורידו.
אז איפה הכסף כדי שהעולם ימשיך להסתובב? בגלידה פיסטוק, בבקבוקים, בריהוט הגן? אולי חלק מזערי. הפקידות וועדת הכספים בראשות נ. הסלומיאנסקי וחבר מרעיו שהם אלה שימליצו, יחתמו ויאשרו. הם אלה שקובעים בסופו של דבר אם יתקנו את המטבח של אשת הרוה"מ או את המטבח במאהל המחוסרים, עם החתולים ושמונה כיווני אוויר.
אז מי רוצה כסף? כולנו. מי שלא רוצה הוא איש מוזר ששמו אפריים, או חידקל.  אמר ד. הסנדרסון.
אז money makes the world turn around...
ואם לא נרוץ אחריו, העולם יפסיק להסתובב. השנה הוסיפו שניה לשנת 2014. העולם עליו אנחנו חיים מאט מסיבובו. זה אומר שהכסף נגמר?

דודו